امروز شنبه, 24 آذر 1397 - Sat 12 15 2018

منو


علائم متفرقه از زمان ظهور

1- پیامبر اکرم- صلّى اللَّه علیه و آله- فرمود: ده علامت است که قبل از قیامت باید پدید آید: سفیانى، دجّال، دخان (دود)، دابة الارض، قیام قائم، طلوع آفتاب از مغرب، فرود آمدن عیسى از آسمان، فرو رفتن زمین در شرق، فرو رفتن زمین در جزیرة العرب و آتشى که در قلب شهر «عدن» بیرون مى‏آید و مردم را به محشر سوق مى‏دهد. (49)
2- پیامبر اکرم- صلّى اللَّه علیه و آله- فرمود: در «قزوین» مردى قیام مى‏کند که نام او به نام یکى از پیامبران است، مردم از مشرک و مؤمن به اطاعت او مى‏شتابند و او کوهها را پر از خوف و وحشت مى‏کند. (50)
3- پیامبر اکرم- صلّى اللَّه علیه و آله- فرمود: قیامت بر پا نخواهد شد تا اینکه شصت دروغگو خروج کند (و همه ادعاى پیغمبرى کنند). (51)
4- امیر المؤمنین- علیه السّلام- بر روى منبر فرمود: مردى از فرزندان من در آخر الزمان خروج مى‏کند که سفید و مایل به سرخى است. شکم او عریض و رانهایش پهن و چهارشانه است. در پشتش دو خال وجود دارد که یکى به رنگ پوستش و خال دیگر شبیه خال پیامبر- صلّى اللَّه علیه و آله- مى‏باشد. او دو اسم دارد؛ اسمى که اظهار نمى‏شود و مخفى است و نامى که آشکار مى‏گردد، اوّلى «احمد» و دیگرى «محمّد» است.وقتى پرچم او برافراشته شود، ما بین مشرق و مغرب را روشن مى‏سازد و دست رحمتش را بر سر بندگان قرار مى‏دهد و مؤمنى باقى نمى‏ماند مگر اینکه قلبش از پاره آهن گداخته شده، سخت‏تر مى‏شود و خداوند نیروى چهل مرد را به او مى‏دهد و هیچ مرده‏اى باقى نمى‏ماند مگر اینکه آن شادى در قبرش بر او وارد مى‏شود ومردگان در قبرهایشان به دیدار یک دیگر رفته و همدیگر را به قیام قائم- عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف- بشارت مى‏دهند. (52) و فرمود: پسر هند جگرخوار (سفیانى) از بیابان یابس (خشکى) بیرون مى‏آید، او مردى متوسط القامه، صورتش وحشتناک و سرش ضخیم و آبله‏رو است. اگر او را ببینى خیال مى‏کنى که یک چشمى است. اسمش عثمان و پدرش عنبسه و او از اولاد ابو سفیان است. او خروج مى‏کند و به زمین آرام مى‏آید «و بر منبر آن مى‏نشیند. (53)
5- امیر المؤمنین- علیه السّلام- فرمود: هنگامى که در شام دو نیزه (دو نفر مدعى حکومت) رو در رو و به جان هم افتادند، آن علامتى از علائم الهى است. سؤال شد بعد از آن چه مى‏شود؟
فرمود: چنان اضطراب و شورشى در شام واقع مى‏شود که در آن صد هزار نفر به هلاکت مى‏رسند و این را خداوند، رحمت براى مؤمنان و کیفرى براى بى‏دینان قرار مى‏دهد. وقتى آن روز فرا رسید، خواهید دید که سواران (ترک) با اسبهاى «براذین» با نیروى کافى و پرچمهاى زرد از سمت مغرب مى‏آیند تا به شام مى‏رسند. وقتى این چنین شد، منتظر باشید که در یکى از دهات شام به نام «حرستا» به زمین فرو مى‏رود و چون این نیز عملى شد، منتظر آمدن فرزند هند جگرخوار (سفیانى) باشید که از یابس (بیابان خشک) بیرون خواهد آمد.
(54)
6- امیر المؤمنین- علیه السّلام-: فرمود: «بر شما آشوبهاى تاریک و روزگار مبهم، سایه مى‏افکند و آن را در پیش دارید که جز «نومه» کسى از آن ماجرا نجات نمى‏یابد.
عرض کردند: «نومه» کیست؟
فرمود: کسى که مردم از درون او بى‏خبر مى‏باشند و او را نمى‏شناسند» (55)
7- امیر المؤمنین- علیه السّلام-: فرمود: «پیش از قیام قائم، مرگ سرخ و سفید اتفاق مى‏افتد و ملخ‏هایى در فصل و غیر فصلش پیدا مى‏شوند که مانند خون قرمز مى‏باشند. و امّا منظور از موت احمر و مرگ سرخ، شمشیر و مقصود از مرگ سفید، طاعونست.» (56)
8- از امام حسین- علیه السّلام- روایت شده است(57) که به اصحابش فرمود:
آگاه باشید! که براى ما روزى از اینهاست. آگاه باشید که به شما اجازه دادم و بر شما حلال است و هر جا که مى‏خواهید بروید. (1) آنان گفتند: به خدا پناه مى‏بریم! فرمود: پیش از ظهور قائم (عج) علاماتى از جانب خداوند براى مؤمنین مى‏باشد و آنها قول خداوند است. که مى‏فرماید: وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ (شما را مى‏آزماییم) یعنى مؤمنین را قبل از ظهور قائم- عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف-.
«بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ» (با ترس) یعنى خوف از پادشاهان بنى عباس در آخر سلطنتشان.
«و الجوع» (و گرسنگى) [یعنى‏] بخاطر گرانى قیمتها و نرخها.
«وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ» (کمبود مالى) [یعنى‏] فساد تجارتها و کمى منفعت و سود.
«وَ الْأَنْفُسِ» (کم شدن جانها) [یعنى‏] مرگهاى سریع و پى در پى.
«و الثمرات» (کم شدن میوه‏ها و زراعات) [یعنى‏] کم رشدى و پژمردگى حبوبات و بى‏برکتى میوه‏هاست.
«و بشر الصابرین» (صابران را مژده بده) [یعنى‏] در این هنگام نزدیک بودن ظهور قائم- عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف- است. (58)
9- از امام حسین- علیه السّلام- روایت شده است: مرد پاکدل و صاحب نفس زکیّه، جوانى از خاندان پیغمبر و نامش «محمّد بن حسن» است، بدون هیچ جرم و گناهى کشته مى‏شود، وقتى او را کشتند خداوند قائم آل محمّد- عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف- را مى‏فرستد.(59)
و فرمودند: مهدى ظهور نمى‏کند مگر هنگامى که علامتى با طلوع خورشید پدید آید. (60)
10- به حضرت امام زین العابدین- علیه السّلام- عرض شد: آمدن و ظهور مهدى- عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف- و نشانه‏ها و علائم آن را براى ما بیان فرمایید:
فرمود: پیش از ظهور او مردى به نام «عوف (بن) سلمى» از جزیره، خروج مى‏کند. سکونت و محل استقرار او «تکریت» بوده و در مسجد دمشق کشته مى‏شود. آنگاه شعیب بن صالح از سمرقند خروج مى‏کند و سپس سفیانى ملعون از بیابان یابس مى‏آید. سفیانى از اولاد عتبة بن ابى سفیان است و وقتى او خروج مى‏کند در جستجوى «مهدى» برمى‏آید. (61)
11- عَنْهُ عَنْ مُعَلًّى عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ عَبْدِ الْکَرِیمِ بْنِ عَمْرٍو عَنْ عَمَّارِ بْنِ مَرْوَانَ عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِذَا رَأَیْتَ الْفَاقَةَ وَ الْحَاجَةَ قَدْ کَثُرَتْ وَ أَنْکَرَ النَّاسُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً فَعِنْدَ ذَلِکَ فَانْتَظِرْ أَمْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ هَذِهِ الْفَاقَةُ وَ الْحَاجَةُ قَدْ عَرَفْتُهُمَا فَمَا إِنْکَارُ النَّاسِ بَعْضُهُمْ بَعْضاً قَالَ یَأْتِی الرَّجُلُ مِنْکُمْ أَخَاهُ فَیَسْأَلُهُ الْحَاجَةَ فَیَنْظُرُ إِلَیْهِ بِغَیْرِ الْوَجْهِ الَّذِی کَانَ یَنْظُرُ إِلَیْهِ وَ یُکَلِّمُهُ بِغَیْرِ اللِّسَانِ الَّذِی کَانَ یُکَلِّمُهُ بِهِ
امام باقر علیه السلام فرمدند: هنگامی که دیدی فقر و فاقت زیاد شده و مردم همدیگر را نمی‏شناسند، منتظر (وقوع) امر خداوند عز و جل (قیام حضرت مهدی عجل الله فرجه) باش.فضیل گوید از حضرت سؤال کردم: معنی فقر و احتیاج را می‏دانم اما معنای اینکه مردم همدیگر را نمی‏شناسند چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه یکی از شما سراغ برادر دینی خود برود و از او درخواستی بنماید اما او (به جای پاسخ به درخواست او) برخوردش را با او تغییر دهد و طور دیگری با او سخن بگوید!(62)
12- - امام محمّد باقر- علیه السّلام- به جابر جعفى فرمود: از زمین حرکت نکن و در جاى خود بنشین و جابجا نشود تا علامات ظهورى را- که آنها را درک نمى‏کنى و در آن زمان نخواهى بود- براى تو بیان کنم: اختلاف بنى عباس، منادى که از آسمان ندا مى‏دهد، صدایى که از جانب دمشق به شما مى‏رسد و قریه‏اى از قریه‏هاى شام به نام «جابیه» در زمین فرو مى‏رود. گروهى از برادران ترک خروج مى‏کنند تا اینکه در «جزیره» فرود مى‏آیند. جمعى از روم خروج نموده و پیش مى‏آیند و در «رمله» فرود مى‏آیند، در آن سال اختلافات بسیارى در تمام روى زمین ایجاد مى‏شود، نخستین سرزمینى که خراب مى‏شود «شام» است، سپس مردم با سه پرچم مختلف با هم کشمکش و اختلاف مى‏کنند، یک پرچم سرخ و سفید، دیگرى سیاه و سفید و سوّمى پرچم سفیانى مى‏باشد. (63)
13- امام باقر- علیه السّلام- فرمود: دو نشانه پیش از ظهور قائم- عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف- به وقوع مى‏پیوندد که این دو شاهدى هستند که از زمان هبوط آدم به زمین تا آن زمان سابقه نداشته است: یکى اینکه خورشید در نیمه ماه رمضان مى‏گیرد و دیگر اینکه ماه در آخر آن منخسف مى‏شود و در آن هنگام حساب اخترشناسان بهم مى‏خورد. (64)
14- امام باقر- علیه السّلام- فرمود: پرچمهاى سیاه که از خراسان آمده در کوفه فرود مى‏آیند، وقتى «مهدى» ظهور مى‏کند آنان را طلبیده و بیعت مى‏کنند. (65)
15- امام جعفر صادق- علیه السّلام- فرمود: ظهور نمى‏کند قائم (عج) مگر در سالهاى فرد از قبیل: نه، یا هفت، یا پنج، یا سه، یا یک . (66)
16- امام جعفر صادق- علیه السّلام- فرمود: اختلاف بنى عباس از علائم حتمیه است. و خروج سفیانى در ماه رجب و کشته شدن نفس زکیه، حتمى است. و نداى آسمانى حتمى است، منادى اول روز از آسمان ندایى مى‏دهد که هر قومى به زبان خودشان متوجه مى‏شوند و آن ندا این است: «بدانید حق با على و پیروان اوست». بعد در آخرین روز از زمین، شیطان ملعون ندا مى‏دهد که:
«بدانید حق با عثمان و پیروان اوست!!»، در آن هنگام اهل باطل به شکّ‏ مى‏افتند. (67)
17- امام جعفر صادق- علیه السّلام- فرمود: قائم (عج) ظهور نمى‏کند مگر اینکه پیش از او دوازده نفر از بنى هاشم که همه‏شان مردم را به سوى پیروى خودشان دعوت مى‏کنند (و مدعى امامتند) خروج مى‏نمایند.(68)
18- امام جعفر صادق- علیه السّلام- فرمود: فاصله قتل نفس زکیّه و ظهور قائم- عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف- بیش از پانزده شبانه روز نمى‏باشد. (69)
19- ابو الربیع شامى گوید: شنیدم از امام صادق (ع) که میفرمود: براستى هنگامى که قائم بیاید خداى عز و جل در گوشها و دیدگان شیعیان ما چنان نیروى کشش و رسائى دهد که میان آنها و حضرت قائم پیکى نباشد و آن حضرت با آنان (از فاصله دور) سخن گوید و آنان بشنوند و او را در همان جائى که هست ببینند. شرح- این سخن اشاره باختراع رادیو و تلویزیون است که پس از قرنها از صدور حدیث امروزه در خارج تحقق پیدا کرده و تا بدان جا این صنعت پیش رفته که ساکنین کره زمین طرز پیاده شدن و راه رفتن کسانى را که بکره ماه سفر کردند در روى صفحه تلویزیون بچشم خود دیدند و حرفهاى آنها را نیز شنیدند و هم اکنون در دنیا در بسیارى از کشورها تلفنهاى تلویزیونى بکار افتاده که دو طرف هنگام مکالمه یک دیگر را مى‏بینند و شاید از این پس روزگارى بیاید که خیلى بیش از این‏ها صنعت مزبور ترقى کند، و بهر صورت این حدیث را باید جزء اخبار غیبیه و معجزات ائمه بشمار آورد.
(70)
20- هارون بن خارجة از امام صادق علیه السّلام روایت کند که فرمود: هر که از خداوند (در کار خود) خیر خواهد، و بدان چه خدا برایش انجام دهد راضى باشد بطور مسلم خداوند آنچه خیر او است همان را برایش پیش آورد. (71)
21- امیر المؤمنین على ع فرموده پیش از ظهور مهدى، مرگ قرمز و سفید (موت احمر و ابیض) اتفاق مى‏افتد و ملخهائى در فصل و بى‏فصل که مانند خون قرمزند پیدا میشوند. مراد از موت احمر، شمشیر است و مقصود از موت ابیض، طاعونست. (72)
22- فضل بن شاذان از حضرت ابو الحسن رضا ع روایت کرده فرمود ظهور قائم اهل بیت که همه‏گان گردن به ادراک آن کشیده بوقوع نمى‏پیوندد مگر هنگامى که متفرق و پراکنده شوید و جز اندکى باقى نمانید آنگاه این آیه را تلاوت فرمود الم أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ مردم پنداشته‏اند بمجردى که بگویند ایمان آورده‏اند بخود واگذاشته میشوند و آزمایشى در کار نمیباشد.
آنگاه افزود از جمله نشانهاى ظهور، پیش‏آمدیست که میان مسجد کوفه و سهله بوقوع مى‏پیوندد و فلان کسى که از پشت فلان شخص است پانزده نفر از بزرگان عرب را میکشد. (73)
23- امام صادق – علیه السلام – فرمود: پیش از آنکه قائم ظهور کند خداى متعال مردم گناهکار را به آتشى که در آسمان ظاهر مى‏شود و قرمزى که آن را فرامى‏گیرد و فرورفتگى که در بغداد و بصره پیدا مى‏شود و خونریزیهائى که در آن واقع مى- گردد و خانه‏هاى آن که ویران میشوند و مردم آن که نابود میگردند و عراقیها بخوفى که چاره از آن ندارند مبتلا میشوند آزمایش و تنبیه میفرماید. (74)
24- از حسن بن جهم روایت شده است که: مردى از حضرت موسى بن جعفر- علیه السّلام- از ظهور حضرت ولى عصر- عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف- سؤال کرد، حضرت فرمود: مى‏خواهى مفصلا براى تو بیان کنم یا به طور اجمال و اختصار؟
عرضه داشت: بلکه اجمالى از آن را بیان فرمایید.
حضرت فرمود: ظهور امام زمان هنگامى است که پرچمهاى قیس در مصر و پرچمهاى کنده (یا غیر کنده) در خراسان به اهتزاز در آیند. (75)

افزودن نظر

با ورود به صفحه کاربری خود می توانید از تمامی امکانات سایت استفاده نمائید

ما 8 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم